Monday, May 07, 2007

الحكومة تريد احداث فتنة

اثناء عودتي من الشغل النهاردةالساعة الواحدة بعد منتصف الليل قلت اعمل شوبنج عالماشي المهم اشتريت شوية حاجات وانا مروح لقيت الترام في وشي قلت اركبها لقيت الكمساري طلعتله ربع جنيه قاللي التذكرة بنص يا حضرة قلتله غريبة انا من قريب راكب بربع قاللي لا بعد الساعة اتناشر بالليل بقت بنص جنيه من اول الشهر دفعت ووقفت اراقب ردود فعل الناس واحدة ست قاعت تقولله دا انا لسه جاية بربع اروح بنص وواحد كان زعلان وقعد يبرطم ودخل في خناقة مع الكمساري والمفتش وقعد يقوللهم مش مهم انها غليت بس انا ما بحبش المفاجأت وغيره من ردود فعل الناس اللي شتم في البلد واللي قال نبقي ندي بعض التذاكر واحنا نازلين زي القطر وحاجات كتير
اللي انا مستغربه ليه الحكومة بتتعامل مع الشعب علي انه مغفل او ناقص اهلية ليه ميتعلقش لافتة فيها ان سعر التذكرة بنصف جنيه بعد الثانية عشرة مساء مع اني مستغرب السبب اشمعني ايه حفلة الميدنايت واللا علشان اللي سهرانين وحيركبوا بالليل اكيد ناس ريتش راجعين من الديسكو فمجتش عالنص جنيه المسالة انهم كييفة جس نبض زي ما قلت قبل كده زي معسكرات الاعداء يشوفوا رد الفعل وبعد كده الغلو يبقي صبح وليل حكومة غريبة
المهم يقولوا لك مش مهم الربع جنيه ما هو حيأثر علي باقي المواصلات المشروع حيغلي ويضاعف الاجرة والتاكسي يزيد جشعه والناس والله مش مستحملة انا كان نفسي اللي طلع القرار ده يشوف رد فعل الناس واحاديثهم اكيد لو متأزمش ورجع في قراره يبقي مريض نفسي يعاني من السادية الناس مكوية ليل ونهار والكارثة مش اقتصادية بس والله الناس ابتدت تضرب او ضربت خلاص واللي قلب علي دروشة واللي علي انحراف سلوكي وعدائية وكراهية لمن حوله الكارثة قادمة لا محالة فلتكن رحمتك يا رب بهذا الشعب المسكين

No comments: